یبوست
نوشته شده توسط : مهرداد رستاک

راههای درمان خانگی و گیاهی “یبوست” کودکان و بزرگسالان

 

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

درمان یبوست به طور کلی به دو بخش درمان دارویی یبوست و درمان گیاهی یبوست تقسیم می شود که به طور کامل برایتان خواهیم گفت که چگونه به سرعت “یبوست” را درمان کنید.

یبوست و تمام راه های طبیعی و دارویی درمان آن

یبوست سرچشمه بسیاری از امراض است و نوع مزمن علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع، انسان را بیحال و کسل کرده و خمیازه ایجاد می کند. همین طور باعث بد مزه شدن دهان شده و اشتها را از بین می برد به همین دلیل درمان ان باید جدی گرفته شود.

راههای درمان یبوست شدید

به طور کلی افراد مبتلا به یبوست شدید باید آب فراوان، چای کمرنگ و میوه هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی بیشتر مصرف کنند و به پیاده روی، تحرک بیشتر و فعالیت توجه داشته باشند.  راههای درمان یبوست در حالت های شدید و متعادل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و در دو بخش کلی دارویی و گیاهی تجویز می وشند.

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

درمان طبیعی یبوست با انجام این کارها

راههای درمان طبیعی یبوست

همانطور که می دانید زمانی که راههای درمان طبیعی بیماری به میان می آید هدف استفاده از خوراکی ها و دمنوش های طبیعی است که به صورت جامع در چندیدن بخش با انها آشنا خواهید شد. 

1- افراد مبتلا به یبوست که مشکل زمینه ای مانند انسداد روده ندارند، شب ها مقداری انجیر را در آب خیس کنند و صبح ناشتا این انجیرها را همراه آب آن بخورند. این کار کمک زیادی به رفع یبوست و سهولت دفع خواهد کرد. با این حساب، عادت غذایی شما خواننده محترم برای رفع یبوست، خوب است و در درازمدت مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

 2- نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می تواند به رفع یبوست و جوش های صورت کمک کند و نوشیدن دمکرده گل گاوزبان قبل از خواب می تواند مثل یک داروی آرامبخش عمل کند. 

3 – خوردنِ سبزی و میوه در حدِ نرمال باعثِ متخلخل شدنِ مدفوعِ  شما خواهد شد. سعی کنید دستِ کم سه بار در هفته را سبزی مصرف کنید. با غذا یا بصورت لقمه با نان. همچنین عادت کنید که پس از هر سه وعده غذا(صبخانه، ناهار، شام)، یکی دوتا میوه بخورید

4-  پس از خوردنِ چیزهایی که یبوست می آورند، مانندِ ماکارونی، انار و دانه ی انار، مواد فلفل دار و تند، استعمال تریاک یا مشروبات الکلی، کشک، دوغ، دمپختی، کاکائو و قهوه (بمقدار زیاد) و.. حتما سبزی، شیر و آب فراوان مصرف کنید

5-  اگر هم یبوست مزاج هستید یا سنگ کیسه صفرا دارید، می توانید صبح ها دو قاشق روغن زیتون را همراه آب یک لیموی کامل میل کنید. 

6- مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر است. این شربت تقریبا برای تمام مزاج ها مناسب است، به خصوص برای افرادی که شکم شان سخت کار می کند. 

 7- سبوس برنج درمانی بی ضرر برای یبوست های بدون علت مشخص.یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه «یبوست از شایع ترین مشکلات گوارشی است که افراد در سنین مختلف را درگیر می کند»، گفت:«سبوس برنج و سبوس سایر غلات محتوی فیبر فراوان هستند و به عنوان یک درمان ساده و بی ضرر یبوست هایی که علت مشخصی ندارند مطرح است.»

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

عسل و نقش مثبت آن در درمان یبوست

 8-اگر یبوست خیلی شدید باشد از ترکیب 5 واحد روغن بادام شیرین+2 واحد عسل روزی 2 قاشق غذاخوری استفاده کنید.

 9- انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می شوند. برگ های تازه والک را می توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.

10- تخم شنبلیله برای یبوست مفید است. تخم شنبلیله را می توانید برای مدت ها نگهداری کنید، بدون آنکه خراب یا فاسد شود. اما اگر آن را بکوبید و به صورت پودر در آورید، پس از چند روز بو گرفته و خراب می شود. بنابراین اگر می خواهید از تخم شنبلیله برای رفع یبوست استفاده کنید، مقدار کمی از آن را کوبیده و سه وعده در روز، صبح، ظهر و شب و در هر بار یک قاشق مرباخوری از این پودر میل کنید. می توانید این پودر را به کمک آب میل کنید.

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

فواید مصرف دمکرده گل سرخ

11- دمکرده گل سرخ(گل محمدی) روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین میتوان استفاده کرد. 

 درمان دارویی یبوست

پودر پسیلیوم ساده ترین و کم عاضه ترین داروی رفع یبوست است که به صورت فیبر عمل کرده و می تواند در دوره بارداری نیز استفاده شود.

دسته دوم داروهایی هستند که با خاصیت اسمزی باعث نشت آب به روده می شوند، مثل شربت منیزیم و لاکتولوز.

 دسته سوم داروهای محرک روده مثل برگ سنا، بیزاکودیل و روغن کرچک است. این داروها بهتر است در خط آخر درمان یبوست مصرف شوند.

تمام راههای درمان یبوست

بیشتر مردم دست کم یک بار در زندگی خود یبوست را تجربه کرده اند. یبوست معمولاً مسئله مهمی نیست، اما برای این که از بسیاری از دردسرهای آن رهایی یابیم، بهتر است به جای خندیدن، درباره آن بیشتر بدانیم. یبوست یک بیماری به شمار نمی آید، بلکه نشانه ی بیماری ها و مشکلات دیگری است. اگر در رژیم غذایی روزانه، فیبرهای غذایی کمی موجود باشد به راحتی دچار یبوست می شویم. افراد مسن تر نسبت به جوانان یبوست را بیشتر تجربه می کنند. یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است.زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای بعضی افراد 2 بار در روز طبیعی و برای بعضی دیگر 2 بار در هفته طبیعی است. اما معمولاً هر 12 ساعت و گاهی هر 72 ساعت یک بار انجام می شود.

یبوست علت های متفاوتی دارد، اما برای آن که به آن گرفتار نشوید، چند راه بسیار آسان وجود دارد:

سبزی و میوه بخورید

فیبرها حرکات روده را تسهیل می کنند و یبوست را از بین می برند. سبزی ها و میوه های تازه، کاهو، کلم ، حبوبات، نخود، هویج، سویا، نان سبوس دار ، برنج، انجیر، آلو و زردآلو دارای فیبر زیادی هستند.

یبوست
وقتی از این غذاها استفاده می کنیم، مجبوریم مدت زمان بیشتری آن ها را در دهان بجویم. همچنین وقتی وارد معده می شوند، معده را پر می کنند و معده حالت کشیدگی پیدا می کند و احساس سیری می کنیم. همچنین این غذاها تخلیه مواد از روده را آسان تر می کنند.مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب، فرآورده های لبنی و تخم مرغ در ایجاد یبوست موثرند.

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

تنها زندگی نکنید

انسان هایی که به تنهایی زندگی می کنند، بیشتر دچار یبوست می شوند. زندگی در کنار اعضای خانواده و جمع شدن کنار سفره، میل و شوق غذا خوردن را در انسان افزایش می دهد. اما معمولاً افرادی که به تنهایی زندگی می کنند، علاقه خود را به آشپزی و غذاخوردن از دست می دهند و احساس بی اشتهایی می کنند. این افراد به استفاده از غذاهای آماده و کنسرو شده روی می آورند که این محصولات غذایی فیبرهای کمی دارند. همچنین مادربزرگ ها و پدربزرگ هایی که دندان هایشان را از دست داده اند و دندان مصنوعی آن ها در جویدن غذاها کارآیی لازم را ندارند، معمولاً از غذاهای نرم که فاقد فیبر هستند، استفاده می کنند که موجب یبوست می شود.

آب بنوشید

اگر در طول روز، به میزان لازم آب یا سایر مایعات را ننوشید، ممکن است دچار یبوست شوید. این مشکل در افرادی دیده می شود که وعده های غذایی روزانه خود را در زمان های مشخصی در طول روز میل نمی کنند. آب و سایر مایعات به حرکت مواد غذایی در روده کمک می کنند و از انبار شدن مواد در روده پیشگیری می کنند.صبح که از خواب بیدار می شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید و در طول روز هم 6 تا 7 لیوان آب و سایر مایعات میل کنید.

به داروهای ضد یبوست عادت نکنید

مصرف داروهای ضد یبوست برای مدت کوتاهی مناسب است، اما خود را به مصرف آن ها عادت ندهید، چون روده شما به این مواد عادت می کند و به اصطلاح تنبل می شود و فعالیت های طبیعی خود را که موجب حرکت و دفع مواد می شود، فراموش خواهد کرد.

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

ورزش کنید

زندگی ماشینی امروزی علت دیگر یبوست است. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبورید ساعت ها پشت میز بنشینید، ممکن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشکل، باید در بین ساعات کاری خود کمی قدم بزنید و یا ورزش های سبکی انجام دهید.بیمارانی که به علت تصادف یا جراحی یا بیماری مجبورند روزها بدون تحرک در بستر دراز بکشند، یبوست را تجربه می کنند، گرچه پزشک برای این افراد داروی ضد یبوست تجویز کند، ولی به هر حال مقدار کمی تحرک، می تواند بسیار مفید باشد.

در بیرون از منزل خود هم به دستشویی بروید

بعضی افراد به دلایل بهداشتی یا اجتماعی در محل کار خود و یا منزل اقوام و آشنایان از رفتن به دستشویی اجتناب می کنند. این کار درست نمی باشد. اگر این زمان تأخیر در دفع، طولانی شود، موجب یبوست می شود.

آلو بخورید

شب، قبل از خواب، تعدادی آلوی خشک را در آب خیس کنید و صبح پس از بیدار شدن از خواب، نوش جان کنید. آلو اثرات سحرآمیزی در از بین بردن یبوست دارد.

یک داروی گیاهی: پسیلیوم

پسیلیوم یک داروی گیاهی است که به شکل پودر در داروخانه ها وجود دارد.یک قاشق غذاخوری از این دانه های ریز را در یک لیوان آب مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس آن را میل کنید.

یک داروی جدید برای درمان یبوست

اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از داروی جدیدی را برای درمان یبوست مزمن در بزرگسالانی که علت خاصی برای این عارضه در آن ها پیدا نمی شود، مورد تایید قرار داده است. این دارو به نام “لوبی پروستون” با نام تجارتی Amitizia اولین دارو از گروه جدیدی از داروهاست که به آن ها ترکیبات اسید چرب کارکردی می گویند و برای درمان یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، با علامت غالب یبوست و فلج موقتی روده پس از عمل جراحی ساخته شده اند.یبوست مزمن یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و زنان بیشتر از مردان به آن گرفتار می شوند. تجویز این دارو، تنها برای افرادی صورت می گیرد که سایرشیوه های معالجه یبوست مانند افزایش مصرف مایعات و فیبرهای غذایی و ورزش منظم در آن ها موثر نبوده است.

یبوست , یبوست چیست , درمان یبوست , یبوست کودکان , یبوست در بارداری

به دانه ، یبوست و اسهال را رفع می کند و به این ترتیب، به گوارش بهتر کمک می کند که این به دلیل فیبر موجود در آن می باشد.

برگ سنا همچنین در درمان یبوست بیشتر از سایر گیاهان دارویی معروف است.

فصل تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر و شربت آبلیمو هم داغ می‌شود. خاکشیر از زمان‌های گذشته کاربرد داشته است و بهترین

کاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی‌کننده‌اش می‌باشد و برای ناراحتی‌های روده مثل اسهال یا حتی یبوست مفید می باشد.

انگور برای سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.

از علایم ابتلا به آپاندیسیت می توان به یبوست اشاره کرد

از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.

ذرت برای یبوست مفید است

کسانی که یبوست دارند کمتر هل مصرف کنند.

از علل‌ بیماری بواسیر می توان به یبوست اشاره کرد

مغز نارگیل دارای خاصیت درمانی برای یبوست است

لیمو ترش برای درمان یبوست مفید است

افرادی که یبوست دارند حتما سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز میل کنند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر گردد تا تاثیر درمانی داشته باشد.

قابل ذکر است که یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب بخورید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

به یاد داشته باشید که کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری محسوب مس شود.لذا به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس میل کنند.

جالب است بدانید که قیسی منبع عالی از فیبر غذایی، به خصوص پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث برطرف شدن آن ها می‌گردد. قابل ذکر است که این خصوصیت فیبرها به آن ها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را خواهدداد.البته لازم است بدانید که فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع 2 مفید می باشد. در واقع فیبرها موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌ گردند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را سهل می‌کنند، زیرا خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید واقع می شود. البته مصرف 6 تا 8 عدد قیسی موجب از بین رفتن علائم یبوست خواهدشد. در واقع نصف فنجان قیسی 19 درصد از نیاز روزانه به فیبر را فراهم می‌آورد.

افرادی که مبتلا به یبوست هستند می‌توانند در رژیم غذایی خود از مویز استفاده نمایند.

در واقع روغن بادام زمینی، ملین و برطرف کننده یبوست می باشد.

در واقع کسانی که یبوست دارند قبل از غذا انجیر میل کنند. کسانی که می خواهند چاق شوند صبح ناشتا انجیر با کمی رازیانه میل نمایید.

بهتر است بدانید که جوشانده انجیر برای ذات الریه ، ذات الجنب ، آسم ، تنگی نفس ، سرماخوردگی های مکرر مفید می باشد. در واقع برای درمان یبوست های شدید انجیر را شب در شیر خیسانده صبح ناشتا میل فرمایید.بهتر است بدانید که انجیر حالت تشنگی و تب را از بین می برد.والبته شیرابه انجیر یک مایع پنیر خوبی می باشد.

در واقع بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است به ویژه از روغن بادام می توان رفع یبوست برای بچه ها استفاده نمود.

لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر خشک وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و برطرف کردن یبوست دارد.جالب است بدانید که انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A می باشد.

جالب است بدانید که فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌ نماید و باعث کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید و موثر است

زیتون مسهل ضعیف و نرم‌کننده مسیر گوارشی است و برای یبوست مفید است

بهتر است بدانید که  تره ناراحتی طحال را رفع می کند. قابل ذکر است که تره از نظر خواص درمانی و غذا شبیه سیر و پیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو نیز می کند.در واقع مصزف تازه برای برطرف کردن یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، برطرف شدن چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید و موثر است. لازم به ذکر است که مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش  و موثری دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید و تاثیرگذار بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر می باشد.

در واقع خوردن توت فرنگی با کمی عسل یبوست را برطرف می کند.

خردل برای درمان بیماری‌ها و ناخوشی‌های زیادی موثر  و مفید است مثل سرماخوردگی، کمردرد، یبوست، سرفه و غیره.

شاهدانه خاصیت  ضد اسپاسم و انقباضات عضلانی دارد.بهتر است بدانید که مسهل است و در درمان یبوست کاربرد دارد

بیماری یبوست چیست

مطالب مرتبط:

سو ء هاضمه

غذاهای مفید برای بهبود وضع روحی-روانی

سیر و پیاز دشمن آلرژی غذایی

عوامل آلرژی غذایی

آلرژی غذایی





:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: